نگارآسیا

تولید کننده تیپ و پخش کننده انواع لوله و اتصالات

نگارآسیا

تولید کننده تیپ و پخش کننده انواع لوله و اتصالات

شرکت نگار آسیا تولید کننده تیپ و پخش کننده لوله های گالوانیزه، فولادی، یک لایه، پنج لایه و اتصالات در کشور ایران و سایر کشورها

بایگانی

سیستم ضد حریق

دوشنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۸، ۰۱:۵۶ ب.ظ

ادامه از پست قبل

3. رایزر خشک

یک رایز خشک عبارت است از یک لوله قائم خالی از آب داخلی ساختمان که در هر طبقه یک شیر پاگرد روی آن نصب می شود. یک ورودی در طبفه همکف پیش بینی می شود تامامورین آتش نشانی بتوانند آب را از نزدیکترین شیر آتش نشانی محل، به داخل رایز پمپ کنند.

رایزرهای خشک فقط برای استفاده مامورین آتش نشانی نصب می شوند. بنابراین نمی توانند مانند شیلنگ- قرقره ها به عنوان وسیله اولیه اطفا طریق، توسط ساکنین ساختمان مورد استفاده قرار گیرند. رایز خشک در واقع ادامه شیلنگ مامورین آتش نشانی است و باید در محلی از ساختمان نصب شود که استفاده از آب در طبقات مختلف، بدون نیاز به شیلنگ کشی های طولانی، ممکن باشد.

 

محل نصب رایزر خشک

رایزهای خشک معمولا در راهروی تهویه شونده منتهی به راه پله نصب می شوند و این مامورین آتش نشانی را قادر می سازد که شیلنگ های خود را  در فضایی بدون دود به یک شیر پاگرد وصل کنند.

 

قطر رایز خشک

در ساختماها با ارتفاع حداکثر m45 و وقتی در هر طبقه یک شیر پاگرد به قطر mm45 نصب شود، قطر داخلی رایزر باید m60 باشد. در ساختمان های با ارتفاع بین m45 و mm45 و قطر داخلی رایزر باید mm64 منظور گردد. در ساختمانی که در هر طبقه دو شیر پاگرد به قطر mm64 به رایزر متصل شود، قطر داخلی رایزر باید mm150 نصب رایزر خشک در ساختمان های با ارتفاع بیش از mm60 امکان پذیر نیست. در چنین ساختمان هایی باید رایزر مرطوب نصب نمود.

 

ساختمان های بلند

استفاده از منبع واسطه و تجهیزات تقویت فشار مستقر در سطح پایین برای ساختمان های با ارتفاع حداکثر (197 ft) m60 مجاز است. در ساختمان های بلندتر از این باید برای هر (197 ft) m60 ارتفاع، از منبع واسطه و تجهیزات تقویت فشار دیگری استفاده نمود.

 

اتصال زمین

رایزرهای مرطوب نیز باید از لحاظ الکتریکی اتصال زمین شوند.

 

تاسیسات آبپاش

یک تاسیسات آبپاش اساسا متشکل است از یک سیستم لوله کشی متصل به یک منبع تامین آب مناسب. لوله ها معمولا در سطح سقف سراسر ساختمان مورد حفاظت نصب می شوند و سرهای آبپاشی به لوله ها متصل هستند هنگام بروز آتش سوزی، حرارت ایجاد شده موجب تخریب المنت حساس نزدیک سر آبپاش شده و آب به شکل پودر روی آتش پاشیده می شود.

 

  1. انواع سیستم

هنگام برآورد میزان خطر آتش سوزی، می توان نوع مناسب سیستم آبپاش را برگزید. سیستم آبپاش بر شش نوع است:

  1. سیستم لوله مرطوب

در این سیستم از آبپاش های خودکار متصل به شبکه لوله ای که همیشه پر از آب است، استفاده می شود. از این سیستم در جایی استفاده می شود که خطر یخ زدن آب در داخل لوله کشی وجود نداشته باشد. به دلیل این که بلافاصله پس از تخریب المنت سرآبپاش، آب از آن فوران می کند، شرکت های بیمه این سیستم را ترجیح می دهند.

  1. سیستم لوله خشک

آبپاش های خودکار در این سیستم به شبکه لوله ای متصلند که از هوای تحت فشار پر شده است. وقتی سرآبپاش در اثر حرارت باز می شود، فشار هوا کاهش یافته و یک شیر نیز باز شده و آب به سمت سر آبپاش جریان می یابد. سیستم خشک بسیار آهسته تر از نوع مرطوب عمل می کند و هزینه نصب و نگهداری آن بیشتر است. بدین دلایل، از این سیستم فقط در مکان هایی استفاده می شود که امکان یخ زدن آب در شبکه لوله وجود دارد.

 

  1. سیستم قابل تبدیل مرطوب و خشک

این سیستم در ساختمان های گرم نشده مورد استفاده قرار می گیرد و در طول ماه های گرم سال به صورت یک سیستم مرطوب عمل می کند. درماه های سرد، شبکه لوله از آب تهی شده و با هوای تحت فشار پر می شود تا به صورت سیستم خشک عمل نماید.

  1. سیستم های پیش عامل

این سیستم ها اصولا برای جبران کندی عملی سیستم خشک و نیز حذف خطر صدمات ناشی از پاشش آب در اثر آسیب دیدن اتفاقی سر آبپاش یا شبکه لوله، طراحی می شوند. در این سیستم، تحریک شیر آب به باز شدن، ربطی به تخریب المنت حساس سر آبپاش نداشته و ناشی از عملکرد یک سیستم اتوماتیک آتش یاب است.

 

  1. سیستم سیلابی

هدف سیستم سیلابی تامین حداکثر آب در حداقل زمان است. این سیستم با ارسال آب به سرهای آبپاش یا نازل های آبفشان همیشه باز، سراسر ناحیه آتش گرفته را تحت پوشش قرار می دهد. با استفاده ادوات اتوماتیک آتش یاب در سیستم سیلابی، آب با سرعت بسیار بیشتری نسبت به سیستم هایی که پرذوب بنابر سر آبپاش مبتنی هستند، در منطقه آتش گرفته وارد عمل می شود. این سیستم برای ساختمان هایی که به دلیل وجود مایعات قابل اشتعال، خطر آتش سوزی در آنها بسیار زیاد است مناسب می باشد.

 

  1. سیستم عامل فقط در مدت آتش سوزی

از نظر اساس کار، این سیستم مانند سیستم پیش عاملی است. اما با این قابلیت اضافی که پس از خاموش شدن آتش خود به خود از کار میافتد و بدیت ترتیب به نحوی موثر از خساراتی که آب به ساختمان و اثاثیه وارد می آورد کاسته می شود. مضافاً می توان سر آبپاش ها را بدون نیاز به بستن شیر اصلی آب تعویض نمود.

 

  1. طرح سیستم آبپاش

حداکثر فاصله آبپاش ها و سطح کفی که توسط یک سرآبپاش تحت پوشش قرار می گیرد، برحسب دسته بندی ساختمان ها از نظر شد تاخطر آتش سوزی متفاوت است.این دسته بندی به شرح زیر است.

ادامه در پست بعد

                                   

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۰/۲۳
negarasiya asiya

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی