نگارآسیا

تولید کننده تیپ و پخش کننده انواع لوله و اتصالات

نگارآسیا

تولید کننده تیپ و پخش کننده انواع لوله و اتصالات

شرکت نگار آسیا تولید کننده تیپ و پخش کننده لوله های گالوانیزه، فولادی، یک لایه، پنج لایه و اتصالات در کشور ایران و سایر کشورها

بایگانی

سیستم ضد حریق

شنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۸، ۰۱:۴۱ ب.ظ

1. سیستم آتش نشانی ساختمان

سیستم آتش نشانی ساختمان انواع مختلف دارد، از قبیل؛ شیلنگ- قرقره ها، آب پاش های اتوماتیک، سیستم های شیمیایی، رایزرهای ثابت. مرطوب یا خشک، آتش خاموش کن های قابل حمل. در این مبحث چگونگی طرح سیستم های شیلنگ- قرقره ها و آبپاش اتوماتیک مورد توجه قرار می گیرد.

1. شیلنگ قرقره ها

شیلنگ قرقره ها وسایلاطفا حریق اولیه ای هستند که تا رسیدن مامورین آتش نشانی، توسط ساکنین ساختمان استفاده قرار می گیرند و ممکن است به وسیله آن ها آتش سوزی در همان مراحل اولیه مهار گردد. اما به رغم وجود شیلنگ ها قرقره ها، از آتش خاموش کن های دستی نیز به دلیل قابلیت آن ها در اطفاء حریق نباید صرف نظر نمود.

2.محل نصب شیلنگ قرقره ها

به لحاظ این که مورد استفاده شیلنگ قرقره ها اطفاء حریق در مراحل اولیه توسط ساکنین ساختمان است، باید چنان نصب شوند که دسترسی به آن ها بدون به خطر افتادن شخص استفاده کننده معمولا در طول راهروهای فرار از آتش نصب شوند تا ساکنین بتوانند بدون متوقف کردن فرارشان از آن استفاده نمایند. در ساختمان های اداری، به ویژه ساختمان های بلند، شیلنگ قرقره ها باید در محوطه دفاتر اداری که معمولا جنب درهای فرافر از آتش قرار دارند، نصب شوند. به این ترتیب استفاده از شیلنگ قرقره ها بدون باز کردن درهای دود بند راهروی فرار ممکن شده و از خطر آکنده شدن فضا از دود اجتناب می شوند.

در ساختمان های صنعتی امکان نصب شیلنگ قرقره ها در مجاورت درهای فرار همیشه وجود ندارد، چرا که ممکن است عرض ساختمان طوری باشد که رساندن آبپاش سر شیلنگ به مرکز ساختمان ممکن نشود. به این دلیل است در چنین ساختمان هایی، شیلنگ قرقره های اضافی نیز در مرکز ساختمان، معمولا روی ستون هاف نصب شوند.

3. ملاحضات طراحی

تاسیسات شیلنگ قرقره باید طوری طرح گردد که وقتی شیلنگ کاملا از قرقره باز می شود، هیچ قسمت از کف راهرو بیشتر از 6 متر با سر آبپاش شیلنگ فاصله نداشته باشد. ولی آب پرتابی توسط سر شیلنگ باید حداق بوده و  امکان استفاده همزمان از حداقل سه شیلنگ، قرقره با دبی آب وجود داشته باشد. فشار آب لازم در آبپاش سر شیلنگ است که با این فشار آب تا فاصله افقی 8m و ارتفاع 5m پرتاب خواهد شد. برای هر 418m2 سطح زیر بنا باید یک شلنگ قرقره منظور نمود.

4. قطر شیلنگ

طبق مقررات، قطر شیلنگ باید حداقل 50mm باشد. معمول چنین است که برای ساختمان های تا ارتفاع 15mm شیلنگ به قطر 2 و برای ساختمان های بلند تر از شیلنگ به قطر استفاده می شود. در بعضی موارد، حداقل قطر لوله متصله به هر شیلنگ نباید از 25mm کمترباشد.

2. آبرسانی

چنانچه فشار آب شهر در محل ساختمان به اندازه ای باشد که بتواند حداقل فشار مورد نیاز در بالاترین شیلنگ- قرقره یعنی kpa200 را تامین نموده و همچنین دبی آب نیز کافی باشد، آب مورد نیاز شیلنگ قرقره مستقیماً از شبکه آب شهر تامین  می شود. اما اگر فشار آب شهر رضایت بخش نباشد، باید تجهیزات پمپاژ اتوماتیک نصب نمود. بعضی از سازمان های آب شهری، اتصال مستقیم تجهیزات پمپاژ به لوله اصلی آب محل را مجاز می دانند، به شرطی که بدون پمپاژ نیز یک دبی آب منظقی تحت فشار آب شهر، در بالاترین شیلنگ قرقره جریان داشته باشد. وقتی یک شیلنگ قرقره مورد استفاده قرار می گیرد، افت فشار موجب می گردد که سویچ فشار پمپ اصلی روشن شود. به جای سویچ فشار، می توان از یک سویچ جریان که روی لوله اصلی دهش پمپ تعبیه می شود استفاده نمود. این سوییچ قادر است جریانی به اندازه I/S 1/0 (gpm 1.5) را احساس نموده و پمپ اصلی را تا زمانی که از شیلنگ، قرقره استفاده می شود، روشن نگهدارد. به استثنای دو انتهای آن پس از عبور لوله با مصالح ساختمانی پر نشود. به منظور جلوگیری زنگی زدن لوله های زیر کار و محافظت آن ها در برابر خوردگی، باید روی لوله ها را پس از تمیز کردن از کلیه زوائد، به وسیله نوار پلاستیکی و پرایمر (رنگ مخصوص) یا درصورت عدم امکان سیستم به نوار پلاستیکی، توسط قیر زغال سنگی و پرایمر عایق پوش کرد. جزئیات عایقکاری در جزوات شرکت ملی گاز ایران تشریح شده است.

ادامه در پست بعد

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۰/۲۱
negarasiya asiya

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی